۷ اکتبر ۲۰۲۳ روزی که مرزهای حقوق بشر تا به امروز نقض شده اند

 

در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، حماس و چند گروه مبارز فلسطینی دیگر حملات مسلحانه هماهنگ‌شده‌ای را از نوار غزه به غلاف غزه در جنوب اسرائیل آغاز کردند که اولین تهاجم به خاک اسرائیل از زمان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ بود و حماس ودیگر گروه‌های مسلح فلسطینی این حملات را عملیات طوفان الاقصی (یا سیل الاقصی؛ عربی: عملیة طوفان الأقصی) نامیدند، در حالی که در اسرائیل به آن شنبه سیاه عبری: השבת השחורה یا کشتار تورات سیمچات (عبری:הטבח בשמחת תורה) می‌گویند، و در سطح بین‌المللی با عنوان حمله ۷ اکتبر شناخته می‌شود.این حملات آغازگر جنگ جاری اسرائیل و حماس بود.
حملات در سحرگاه ۷ اکتبر با شلیک حداقل ۳۰۰۰ راکت به سمت اسرائیل آغاز شد و سپس نیروهای اسلام‌گرا با استفاده از وسایل نقلیه و پاراگلایدر وارد خاک اسرائیل شدند. ستیزه‌جویان حماس با شکستن دیوار غزه - اسرائیل، به پایگاه‌های نظامی حمله کردند و غیرنظامیان را در ۲۱ منطقه از جمله بعری، کفارعزه، نیر اوز، نتیوحاسارا و الومیم قتل‌عام کردند. ۳۶۴ غیرنظامی هنگام شرکت در جشنواره موسیقی نوا کشته و تعداد زیادی زخمی شدند و ارتش اسرائیل تخمین می‌زند که حدود ۳۰۰۰ شبه نظامی به جنوب اسرائیل حمله کردند و بعداً در آن روز به خاطر شکسته شدن حصارها، شهروندان غزه‌ای بیشتری وارد اسرائیل شدند.

مهاجمان در مجموع ۱۱۳۹ نفر را کشتند: ۶۹۵ غیرنظامی اسرائیلی (از جمله ۳۸ کودک)، ۷۱ شهروند خارجی، و ۳۷۳ عضو نیروهای امنیتی.حدود ۲۵۰ غیرنظامی و سرباز اسرائیلی از جمله ۳۰ کودک به عنوان گروگان به نوار غزه برده شدند.

هدف اعلام شده برای گروگان‌گیری، مجبور کردن اسرائیل به مبادله آن‌ها با فلسطینیان زندانی بوده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد زیادی تجاوز و تعرض جنسی نیز رخ داده است، اما مقامات حماس دست داشتن جنگجویان خود در آن را رد کرده‌اند و حماس اعلام کرد که این حمله در پاسخ به ادامه اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل، محاصره نوار غزه، گسترش شهرک‌های اسرائیل، افزایش خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی و تشدید تنش‌های اخیر صورت گرفته است و حداقل ۴۴ کشور این حمله را تروریستی اعلام و محکوم کردند، در حالی که برخی از کشورهای عربی و مسلمان، اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل را عامل اصلی این حمله دانستند.این روز خونین‌ترین روز در تاریخ اسرائیل و مرگبارترین روز برای یهودیان از زمان هولوکاست نام گرفت و برخی این حمله را یک کشتار نسل‌کشی علیه اسرائیلی‌ها خوانده‌اند و حماس، یک جنبش اسلام‌گرای تأسیس شده در سال ۱۹۸۷، جنبش اسلام‌گرای اصلی در سرزمین‌های فلسطینی است و این جنبش موضع سازش‌ناپذیری در خصوص «آزادسازی کامل فلسطینی» دارد و اغلب از خشونت برای دستیابی به اهدافش استفاده می‌کند و بیانیه‌های اخیر آن نشانگر منتقل شدن تمرکز آن به پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل و تأسیس یک کشور فلسطینی بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ است.حماس مسئول بمبگذاری‌های انتحاری و حملات موشکی بیشماری بوده که غیرنظامیان اسرائیلی را هدف قرار داده‌اند.

۷ اکتبر ۲۰۲۳ و در طول حمله حماس به اسرائیل، جنگجویان حماس که از نوار غزه به داخل اسرائیل نفوذ کرده بودند، به غیرنظامیان در یک جشنواره موسیقی در نزدیکی کیبوتص رعیم حمله کردند وحداقل ۳۶۴ غیرنظامی کشته و تعداد زیادی زخمی شدند. افراد مسلح ۴۰ نفر را گروگان گرفتند و مکان گروگان‌ها به‌طور عمومی مشخص نشده است و این بزرگ‌ترین کشتار جمعی غیرنظامیان در شهرهای نزدیک به نوار غزه در تاریخ اسرائیل بود و یکی از حاضران جشنواره اعلام کرد که پس از قطع برق، یک گروه شامل تقریباً ۵۰ تن از تیراندازان حماس با ون‌ها آمده و با تیراندازی در همه جهات هرج و مرج ایجاد کردند.برخی از اعضای حماس که به جشنواره حمله کرده بودند از طریق پاراگلایدرهای موتوری وارد اسرائیل شدند و حدود ساعت ۶:۳۰ صبح، نزدیک طلوع خورشید به محل حمله رسیدند و حاضران در جشنواره با ترس و وحشت سعی در فرار کردن داشتند. در این هنگام جیپ‌های پر از تیراندازان شروع به تیراندازی به سمت خودروهای فراری کردند.تیراندازان همچنین جاده‌ها را مسدود کردند. به طوری که مکان‌های کمی برای پناه گرفتن حضار باقی مانده بود. بسیاری از آن‌ها که در میان درختان مخفی شده بودند، به شکل وحشیانه‌ای توسط جنگجویان حماس به قتل رسیدند. اما دیگرانی که در بوته‌ها و باغ‌ها پنهان شده بودند موفق به فرار شدند. این کشتار در میان آژیر موشکی اتفاق افتاد، که اخطاری برای حمله موشکی به اسرائیل بود. تصاویر دوربین‌های پهپادی که به‌طور مستقل تأیید شده، ده‌ها خودروی سوخته را نشان می‌داد. تصاویر حمله که در یک کانال تلگرام منتشر شده بود شامل تصاویر واقعی از قتل و گروگان‌گیری می‌شد و جنگجویان حماس ۴۰ نفر از حاضران جشنواره را گروگان گرفتند؛ ویدئوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نمایانگر گرفتار شدن آن‌ها بودند.گروگان‌ها به غزه منتقل شدند، جایی که برخی از آن‌ها در ویدئوهای تبلیغاتی حماس حضور یافتند و در میان ناپدید شدگان، یک شهروند ۲۶ ساله بریتانیایی به نام جیک مارلو است که به عنوان نگهبان در مراسم موسیقی کار می‌کرد،و یک گردشگر آلمانی به نام شانی لوک، که مادرش معتقد است او را ربوده‌اند.

دوستان و اقوام زن چینی-اسرائیلی ۲۵ ساله متولد پکن به نام نوآ ارگامانی هم می‌گویند که او در این جشنواره گروگان گرفته شده است و والدین هرش گلبرگ پولین ۲۳ ساله، شهروند آمریکایی-اسرائیلی، نیز به دنبال پسرشان هستند که پس از برگزاری جشن تولدش، به جشنواره رفته است.نیروهای حماس در طول کشتار به زنانی که در جشنواره شرکت کرده بودند تجاوز کردند و بر اساس شهادت نجات یافتگان، نیروهای حماس به‌طور گروهی به زنی جوان تجاوز کردند و سپس او را به قتل رساندند و مجله آنلاین تبلت با انتشار روایتی به نقل از یک شاهد عینی، از تجاوز جنسی شبه‌نظامیان حماس به تعدادی از زنان شرکت‌کننده در این جشنواره گزارش کرده است. بر اساس این گزارش برخی زنان همان‌جا در کنار بدن‌های دوستانشان و جنازه‌ها مورد تجاوز قرار گرفتند. چندین نفر از این قربانیان پس از تجاوز کشته شده و برخی دیگر نیز به غزه برده شدند.

تصاویری هم در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد برخی از آن‌ها را در حالی که خون از میان پاهایشان می‌چکد، در شهر می‌چرخانند و با این حال روزنامه لیبراسیون فرانسه اعلام کرد که ارزیابی تقریباً نهایی تأیید می‌کند که بسیاری از خشونت‌های ادعایی که با عجله و در بالاترین سطح برای جلب حمایت بین‌المللی منتشر می‌شد، هرگز رخ نداده است.روزنامه اسراییلی هاآرتس در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ گزارش داد حماس اطلاع قبلی از این فستیوال نداشته و در لحظه تصمیم به شروع کشتار گرفته است. این گزارش اضافه می‌کند که حماس احتمالاً پس از اطلاع از حضور جمعیت در این منطقه از طریق پهپاد، نیروهای خود را به سمت آن‌ها گسیل داده و به گزارش جاش برینر، روزنامه‌نگار هاآرتس، یک منبع پلیس گفت که تحقیقات پلیس نشان می‌دهد که یک هلیکوپتر ارتش اسرائیل که به شبه نظامیان حماس شلیک کرده بود «ظاهراً برخی از شرکت کنندگان جشنواره» را در قتل‌عام جشنواره موسیقی رعیم هدف قرار داده است و پلیس اسرائیل گزارش هاآرتس را تکذیب کرد و گفت که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه غیرنظامیان از فعالیت‌های هوایی آسیب دیده باشند نیافته است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

جنایت علیه بشریت چیست و سال ۱۴۰۱ در ایران رخ داده است؟

شهرداری تهران آماده بدرقه؛ زاکانی از «بهشت» بیرون می‌رود؟ ۲۷ تیر ۱۴۰۳

زندان‌های ایران مکان‌هایی پر از رنج بی‌پایان هستند